قیام آفتابی شعر تأملی در شعر فرزانه خجندی

نویسندگان

محمدعلی عجمی

استادیار

چکیده

فرزانه خجندی از شاعره های هوشمند، فرهیخته و اندیشه ور تاجیک است که از زاویۀ اندیشه های پربار به زندگی می نگرد و از آن الهام می گیرد. او در کار شعر، ازقبل برای موضوع طرح نمی سازد؛ یعنی شعر را قالب نمی بندد، بلکه شعر اول در او می جوشد و آن گاه قالب یا شکل می گیرد. در این مقاله، زاویۀ نگاه، لطافت خیال، نازک خرامی اندیشه، زیبایی تصاویر و اصالت شعر این شاعرۀ تاجیک با ذکر نمونه هایی از اشعار او بررسی شده است. شعر فرزانه متأثر از واقعیت های زندگی معاصر است. درواقع، شعر او حقیقت یک زندگی واقعی در پوشش های زیبا و نازک است. موضوع دیگری که به اشعار او جذابیت خاصی می دهد، سلوک روح انسان هاست. هدف اصلی فرزانه در شعر بیان همین مطلب یعنی تفسیر و تصویر سلوک روحانی انسان هاست. او با نگاه شاعران بزرگی همچون مولانا، بیدل، سعدی، حافظ و... به فلسفۀ هستی می نگرد. زبان، نگاه، تصویر و ترکیب سازی در ساختار اشعار او متنوع، و بیان در فضای شعرهایش بسیار روشن و ساده است. نگارنده مقاله درپی بررسی اشعار این شاعر تاجیک ازنظر قالب و محتوا به این نتیجه رسیده است که فرزانه در حوزۀ شعر فارسی، خط اندیشۀ خاص خود را دارد که محصول اندوختن تجارب او در شعر است.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

مقایسة شعر فروغ فرخزاد، فرزانه خجندی و خالده فروغ از منظر نظریة جانسون

به کارگیری روش‌های آماری به دقت و درستی  پژوهش‌های سبک‌شناسی بسیار کمک می‌کند. یکی ازاین شیوه‌ها، روش «تنوع واژگان جانسون» است که بر محور دایرة واژگان استوار است. اینمقاله شعر فروغ فرخزاد، فرزانه خجندی (از تاجیکستان) و خالده فروغ (از افغانستان)را از منظر این نظریه واکاوی کرده است. با بررسی سه هزار واژه از هر شاعر ، مشخصشد، نسبت کلی تنوع واژگان در شعر فرزانه خجندی بیش از دو شاعر دیگر است، فروغفر...

متن کامل

تلمیح و ایهام در شعر کمال خجندی

دیوان به نسبت پرحجم کمال الدّین مسعود خنجدی، به جز چهار قصیده و ابیاتی با عنوان های: قطعات، دوبیتی، رباعی، مثنوی و یک نمونه مستنزاد که همۀ آنها به اندازۀ یک دهم دیوان نمی شود، بقیه از 982 غزل عرفانی فراهم آمده است. محتوا و بار هنری همۀ این غزلها در قیاس با غزلهای سعدی، مولانا و حافظ که کمال در جای جای اشعار خود از این شاعر نامدار و غزلهایشان یاد کرده است؛ چندان نغز و گرانبار نمی نماید. گرچه کم ن...

متن کامل

تحلیلی از شعر آفتابی خاقانی

در قرن ششم هجری با چهار حوزه‌ی ادبی ماوراءالنهر خراسان، عراق و آذربایجان روبه‌روییم که در مقایسه با حوزه واحد خراسان از گستره و موقعیت متفاوتی برخوردارند. با وجود این، گستردگی جغرافیا، دوری شاعران از یکدیگر و حتی تفاوت لهجه، دلیلی برای بی‌خبری آنان از شعر یکدیگر نبوده است؛ بلکه استقبال آنان از اشعار یکدیگر، نشان از پیوند و ارتباط عمیق میان آنان دارد. از نمونه این پیوندها می‌توان به مجموعه اشعار...

متن کامل

نقد زیبایی شناختی رنگ در شعر فرزانه خجندی شاعر رنگ ها

در زیبایی­شناسی جدید توجه به شکل ظاهری شعر صرفاً برای بیان زیبایی های هنری آن کافی به نظر نمی­رسد، به همین دلیل نوعی گرایش تطبیقی برای بررسی تأثّر ذوقی و شخصی شاعر از محیط اجتماعی شکل می گیرد که­ شناخت آثار ادبی را برمبنای تحقیق روان­شناختی و جامعه شناختی ادبی استوار می­سازد. در این جستار با روش توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از دانش­های میان­رشته­ای روان شناسی، جامعه­شناسی و زبان­شناسی به توصیف و ...

متن کامل

شاعر فرزانه: بررسی مضامین و اندیشه های شعری فرزانه خجندی

فرزانه خجندی، شاعر نامدار تاجیکستان، در سال 1964، در خانواده ای فرهنگی، و در شهر خجند زاده شد و از نیمه دوم دهه 1980 فعالیت جدی خود را آغاز کرد تا چراغ افروخته رودکی سمرقندی، سیف فرغانی, ناصرخسرو قبادیانی، کمال الدین خجندی، و دیگران را، برای انتقال به آیندگان، فروزان نگاه دارد. این شاعر، که تاثیرپذیری از اشعار لایق شیرعلی در نخستین اشعارش به خوبی آشکار است، بیش تر، با غزل هایش شناخته می شود، ام...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
رودکی ( پژوهش های زبانی و ادبی در آسیای مرکزی )

جلد ۸، شماره ۱۴، صفحات ۶۹-۸۲

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023